برگرفته از سخنان ارزشمند استاد مهدی عدالتیان

در نوبت گذشته سومین ویژگی خانواه مهدوی یعنی مهرورزی را شروع کردیم و با توجه به آیه 54 سوره مائده، پنج ویژگی افرادی که خداوند، جایگزین افرادی که از دین برگشتهاند، می کند بیان شد. در این نوبت مصادیق مهرورزی را در خانواده تطبیق می دهیم.

امام‎صادق (علیه‎السلام) فرمودند:

«إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ مَحْفوظَةٌ لَهُ أصحابُهُ لَو ذَهَبَ النّاسُ جَميعا ، أَتَى اللّهُ لَهُ بِأَصْحابِهِ ، وَهُمُ الَّذينَ قالَاللّهُ عز و جل : «فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَـؤُلاَءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَـفِرِينَ» وَهُمُ الَّذينَ قالَ اللّهُ فِيهِم:«فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَـفِرِينَ»[1]

« به راستى صاحب اين امر (امام زمان عليه السلام)، يارانش براى او نگهدارى شده اند. اگر همهمردم نيز از بين بروند، خداوند يارانش را به او مى رساند، و آنان همان كسانى هستند كه خداى عز وجل فرموده: «و اگر اينان بدان (به اسلام) كفر ورزند، بى گمان، گروهى [ديگر] را بر آن گماريم كه كافر نباشندو آنان همان كسانى هستند كه خداوند درباره آنان فرمودهخداوند به زودى گروهى را خواهدآورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند .[اينان] با مؤمنان، مهربان و فروتناند و باكافران سخت‎گيرند.»

این پنج ویژگی که در این آیه شریفه آمده ‎است، بنا به فرموده‎ی امام صادق (علیه‎السلام)، صفات یاران حضرت بقیه‎الله هستند.

بنابراین ما که دوستار یاری حضرت هستیم و دعای همیشگی ما «اللّهم عجّل الولیک الفرج واجعلنا من اعوانه و انصاره» است و همیشه گفتهایم: «خدایا به لطف و فضلت همهی ما را از یاران حضرتش قرار بده!»، پس باید تلاش کنیم که صفات یاران حضرت را در خود تقویت کنیم.

و اولین محیط تقویت این صفات در خانواده است و باید با هم برای کسب این صفات، تمرین کنیم و در جامعه نیز آنها را گسترش دهیم.

یکی از صفاتی که در این آیه‎ی شریفه گفته‎شده، مهرورزی است.

این افراد در مقابل مؤمنین خاضع و مهربان هستند. این محبت و مهربانی، اول باید در خانواده باشد. یعنی نباید کسی در بیرون طوری باشد که همه بگویند خوش بحال زن و بچه‎ی او، چه با‎ اخلاق و مؤدب است و چه زیبا صحبت می‎کند، اما در خانه، اهل منزل از او نا‎راضی باشند!

یا خانمی با دوستانش خیلی مؤدبانه و لفظ قلم صحبت کند، اما با همسرش با نیش و کنایه سخن بگوید! بلکه اصل و شروع کار، در خانواده است.

پیامبر عزیزمان (صلی‎الله‎علیه و آله) فرمودند: « خَيرُكُم خَيرُكُم لِأَهلِهِ، وأنا خَيرُكُم لِأَهلي»[2]؛

« بهترينِ شما آن كسى است كه براى خانواده اش بهترین باشد، و من، بهترين شما براى خانواده ام هستم»

خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است. اگر خانواده باهم مهربان باشند، جامعه نیز با هم مهربان خواهند‎ بود. زیرا جامعه از این واحد‎ها تشکیل شده ‎است. لذا در خانواده با هم تمرین کنیم که مهربان و با‎محبت باشیم.

طوری نباشد که در بیرون خانواده همه به حال ما غطبه بخورند، اما در داخل وضع، طور دیگری باشد!اینکه انسان در جامعه خوش برخورد و خوش اخلاق باشد {خواهش می‎کنم، بفرمایید، تمنّا می‎کنم} و همه بگویند:« به به چه آقای خوبی! چه مهربان! چه حرف‎های قشنگی می‎زند!» اما با زن و بچه‎هایش بد‎اخلاق باشد و دیگران نتوانند با او حرف بزنند، خیلی بد است! حتی ممکن است از او بترسند و اگر هم احترام می‎گذارند، از سر ترس باشد!

پیامبر عزیزمان (صلی‎الله‎علیه و آله)، جمله ی خیلی تکان‎دهنده‎ای می فرمایند:

« شَرٌّ النّاس مَن أكرَمَهُ النّاسُ اتِّقاءَ شَرِّ»[3]

«بدترین مردم کسی است که او را احترام کنند،اما از روی ترس!»

یعنی مردم میترسند از اینکه باز فتنه ای برپا کند. مهربانی، اخلاق، ادب، احترام، ابتدا باید در خانواده رعایت شود. بنابراین با توجه به اینکه یاران امام زمان (عجل‎الله) در خانواده مهرورزی و محبت دارند، سعی کنیم تمرین کنیم که اینگونه باشیم لذا چند روایت از فرمایشهای اهل‎البیت (علیه‎السلام) در زمینه‎ی مهرورزی آقایان به خانم‎ها و خانمها به آقایان و والدین به فرزندانشان را توجه بفرمایید:

پیامبر عزیزمان(صلی‎الله‎علیه‎و آله) فرمودند:«كُلَّمَا ازدادَ العَبدُ إيمانا، ازدادَ حُبّا لِلنِّساء»[4] ؛

«هرچه ایمان انسان افزایش پیدا می‎کند، مهرورزی به همسر افزایش می‎یابد.»

یعنی مردی که ایمانش بیشتر است، با همسرش مهربان‎تر و در خانواده با‎اخلاق‎تر است، طرز صحبت، رفتار و برخوردش طوری است که به تعبیری، محبت از سر و رویش می‎بارد.

پیامبر (صلی الله علیه‎و آله) فرمودند: « … لِلرَّجُلِ عَلَى المَرأةِ أن تَلزَمَ بَيتَهُ ، و تُودِّدَهُ وتُحِبَّهُوتُشفِقَة»[5] ؛ « حقّ مرد بر زن این است که اولویت را به منزل دهد، یعنی ملازم با خانه‎اش باشد و در خانه‎اش بنشیند به همسرش اظهار محبت کرده و دلسوز همسرش باشد.»

همانطور که زن حقّی بر شوهر دارد، مرد هم حقوقی بر زن دارد؛ در واقع هر دو بر هم حق دارند.

و اینکه حضرت فرمودند: « تَلزَمَ بَيتَهُ » یعنی خانم ملازم با خانه‎اش باشد و در خانه‎اش بنشیند. یعنی اصل برای هر خانم، باید خانواده باشد. اگر توانست به شوهر‎داری و تربیت فرزند برسد و فرصت اضافه‎ای داشت، می‎تواند به کار خیر، آن هم در فضایی سالم و محیطی خوب، بپردازد. اما اگر قرار باشد خانواده‎اش متزلزل شوند، در این صورت اصلِ همسر داری و فرزند‎داری از بین رفته است. گاهی متأسفانه حرف‎هایی باعث بد‎آموزی می شود. برای مثال، فرض کنید خانمی خانه‎دار، با خود فکر می‎کند که خانه‎داری (به تعبیر امروزی) کلاسش پایین است و شغل مهمی نیست! در حالی که اتفاقاً اگر خانمی درست خانه‎داری کند، از همه خانم‎ها جلوتر است. زیرا اگر مردی در جامعه موفق باشد و با آرامش به جامعه خدمت کند، همسرش که چنین زمینه‎سازی کرده، در همه ثواب‎های او شریک است. و این موضوع در مورد بچه‎ها هم مصداق دارد. هر کدام از بچه‎ها که دکتر، مهندس، روحانی، خیّاط، فروشنده، تولید‎کننده و…شوند و به نحو سالم در جامعه خدمت نمایند، قطعاً مادر ثواب خواهد برد و لازم نیست که حتماً خود مادر به کوچه و خیابان بیاید! چرا که رسیدگی درست به خانواده، مثل کار در پشت صحنه جبهه است. در زمان جنگ، عده‎ای از رزمندگان در خط مقدم با دشمن جهاد میکردند و عده‎ای در پشت صحنه بودند و هیچکس آنها را نمی دید. آنها در بخش تدارکات فعالیت میکردند، اینکه سلاح و مهمّات برسانند، غذا درست کنند و … در نتیجه اجر آنها بیشتر است، چون حتی به چشم هم نمی‎آیند. لذا خانه‎داری برای بانوان، اولین اولویت است. حال اگر خانمی توانست با حفظ مسئولیت خانواده، در محیطی سالم، کار لازمی را انجام دهد، خوب است. اما خانواده از هر چیز مهم‎تر است.

دومین وظیفه خانم « تُودِّدَهُ»؛ اظهار محبت به همسرش است.

(وُد و مودت) یعنی محبت شدیدی که ابراز شود؛ اظهار عشق و علاقه.

این اظهار محبت به هر دو طرف توصیه شده است. هم مرد به فرزندانش اظهار کند که دوستشان دارد و هم به همسرش. حال این اظهار محبت گاهی با زبان است گاهی با عمل. زمانی انسان با زبان می‎گوید:«خدارا شکر که چنین همسری و چنین بچه ای دارم؛ افتخار میکنم الحمد‎الله.»

و گاهی به آنها می‎گوید: «دوستتان دارم» و اظهار علاقه می‎کند و زمانی نیز کارهایی انجام می‎دهد که نشان دهنده دوستی و محبت است. برای مثال خانمی غذایی درست کند و به همسرش بگوید: «چون شما این غذا را دوست داشتید، درست کردم.» و یا «امشب به جایی برویم که شما دوست دارید.» (برای مثال) خانه‎ی فامیل شما، پدر‎ و مادر ‎شما و …»

اظهار محبت را میتوان هم با عمل و هم با سخن انجام داد. در واژه‎ها، «مودّت» و «محبت» آمده است؛ «محبت»،یعنی عشق و علاقه درونی؛ مودّت، یعنی عشق و علاقه‎ای که ابراز شود.

یعنی فرد محبت خود را به همسرش ابراز کند و واقعاً همسرش را دوست داشته‎ باشد. به همسرش عشق بورزد و همه فکر و ذهنش همسرش باشد.

«تُشفِقَة» شفقت به معنای دلسوزی است. یعنی خانم، دلسوز همسرش باشد. وقتی دلسوز بود، زمینه‎ی آسایش او را فراهم می‎کند. برای مثال بهانه‎گیری نمی‎کند، ایراد نمی‎گیرد، پرتوقع نیست و شرایط همسر را رعایت می‎کند. و این نکتهی بسیار خوبی است که در دستورات دینی ما، همیشه دو طرف را در نظر گرفته‎ میشو. از طرفی به مرد توصیه کرده‎اند هوای خانم و بچه‎ها را داشته باشد، از طرفی به خانمها گفته‎اند مراقب باشید اقتدار شوهرتان را حفظ کنید و احترام شوهر‎تان را نزد بچه‎ها و دیگران حفظ نمایید. خوب است هر کسی به سهم خودش در این مسائل دقت بیشتری کند. اما متأسفانه گاهی دیده می‎شود که مرتب در این فکر هستیم که طرف مقابل مسائل را رعایت کند. در حالیکه درست این است که هر کسی به فکر وظیفه‎ی خودش باشد و به این توجه کند که کجا ضعف دارد تا آن را جبران کند.


الأنعام : 89/ مائده: 54/الغيبة للنعماني: 316 / 12

كتاب من لا يحضره الفقيه : ج /3 ص 555/ ح 4908

بحار الأنوار : ج 75 ص 281 ح 7

بحارالانوار: ج 103/ص 228

مستدرك الوسائل : ج 14 ص 244 ح 16604

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *