برگرفته از سخنان ارزشمند استاد مهدی عدالتیان

در ادامه مباحث خانواده مهدوی تا کنون چندین ویژگی خانواده مهدوی مطرح شد:

1- اخلاق نیک

2- تعقل و تفکر

3- مهرورزی در برخورد و صحبتها

و اکنون چهارمین ویژگی خانواده مهدوی که از ویژگی‎های امام زمان (علیه‎السلام) است،

تقویت دین و حراست است که از ارزشهای دینی می‎باشد.

خانواده مهدوی،خانواده‎ای است که در آن دین تقویت شده و ارزش‎های دینی حفظ گردد.

خداوند متعال در قرآن کریم بر این مسئله تاکید می‎فرماید:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً »[1] ؛

«ای مؤمنین خود و خانواده‎تان را از عذاب جهنم حفظ کنید.»

پس یکی از وظایف مهم در خانواده‎های مهدوی که می‎خواهند امام زمانشان از آنان راضی باشند، تقویت باور‎های دینی است. در این خانواده‎ها، باید اعتقادات محکم و اعمال و رفتار دینی تثبیت گردد و نسبت به دستورات دین، مقید و متعهد باشند. اینان کسانی هستند که خداوند از آنان راضی است.

در حالات جناب لقمان آمده که ایشان، (قَویّاً فی أمرِ الله) بودند یعنی در دستورات الهی محکم و قوی بودند و مسامحه و سهل‎انگاری نمی‎کردند. (خصوصاً جایی که می‎دانستند؛ حکم، حکم خداست!)

در مباحث گذشته از مهرورزی سخن به میان آمد و در عین حال که توصیه‎های زیادی به محبت کردن به همسر و فرزند شده، اما تذکر داده‎اند که مبادا به خاطر همین همسر و فرزند، انسان به گناه بیفتد یعنی باید برای انسان مؤمن، حکم خداوند از همه چیز مهمتر و بالاتر باشد!

بله واضح است که انسان مؤمن همه آنچه از فرزند، همسر، وطن و مال و… دارد دوست می‎دارد اما آنها را طبقه‎بندی و اولویت‎بندی می‎کند. این طبقه‎بندی ارزشها، نکته‎ای است که در روانشناسی امروز هم روی آن بسیار تأکید شده و گفته شده که هر کس باید ابتدا، ارزشهایش را به ترتیب نوشته و مواردی را که از همه بیشتر دوست دارد و برایش مهمتر است، در بالای سطر بنویسد و سپس نوبت به ارزش بعدی و…

انسان مؤمن این چنین است و جالب اینجاست که در تاریخ از بعضی پرنده‎ها سخن به میان آمده که ارزشهایشان طبقه‎بندی شده بوده تا چه رسد به انسان که اشرف مخلوقات است. در قصه‎ای از زندگی امام هفتم حضرت موسی‎بن‎جعفر‎علیه‎السلام آمده که شخصی ایشان را به منزلش دعوت نمود. حضرت آمدند و با راهنمایی میزبان روی تختی نشستند.

این شخص جهت پذیرایی از حضرت، از اتاق بیرون رفته و در هنگام برگشت دید که امام کاظم علیه السلام لبخندی بر چهره دارند. پرسید: ان‎شاءالله همیشه خندان باشید اما آیا در منزل من چیزی بود که باعث خنده شما شد؟

حضرت فرمودند: «تو در زیر این تخت دو کبوتر داری؟!»

گفت:«بله آقا، درست است!»

حضرت فرمودند:«خنده من از صحبت میان این دو بود.»

گفت: «مگر شما زبان پرندگان را می‎دانید؟»

حضرت فرمودند: «اوعطینا منطق‎الطیر و اوعطینا مِن کُلّ الشیء»

«خداوند زبان پرندگان و تمام حقایق را به ما آموخته است.»

سپس آن مرد گفت: « این پرندگان چه گفتند که باعث لبخند شما شد؟»

حضرت فرمودند: «این کوبوتران آقا و خانم‎اند، کبوترِآقا، به کبوتر خانم اظهار محبت کرد و گفت که من تو را از همه‎ی عالم بیشتر دوست دارم اما بعد از این آقایی که روی تخت نشسته است.»

یعنی ایشان را که حجت خدایند از همه بیشتر دوست دارم و بعد تو را.

جالب است که یک کبوتر اررزشهایش را طبقه‎بندی می‎کند پس انسان مؤمن هم به مراتب باید ارزشهای خود را دسته‎بندی ‎کند و خدا را در رأس ارزشهایش و از همه مهمتر بداند و بخاطر هیچ‎کس حاضر نباشد معصیت الهی را انجام دهد!

«لاطاعَةَ لِمخلوقٍ فی معصیةِ الخالق»[2]

انسان مؤمن با اینکه زن و فرزندش را بسیار دوست دارد اما اگر آنها از او بخواهند مرتکب گناهی شود و با اینکه فرزند پاره‎تن اوست (مثلاً اگر فرزندش بخواهد عروسی همراه با گناه برگزار کند)، با او مخالفت کرده و پدرانه او را نصیحت کند که شب اول عروسی، خشت اول زندگی است و باید آن را با تقوا و طاعت بنا نهاد نه با معصیت! تا خشت اول زندگی کج گذاشته ‎نشود! البته میتوان شاد بود اما بدون گناه!

و این چنین حاضر به گناه حتی برای فرزندش نمی‎شود، همچنان که در سوره‎ی منافقین داریم:

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ …»[3]

«ای مؤمنین مبادا مال و ثروت و فرزندانتان، شما را از یاد خدا غافل کند!»

یعنی مبادا به خاطر آنان معصیت خدا کنید! مثلاً خانمی که عمری است، حجاب و پوشش خداپسند حفظ کرده، اکنون به خاطر رضایت دخترش، برخی موارد را رعایت نکند! یا مردی که عمری است، پاکیزه زندگی کرده و مال حلال بدست آورده است، اکنون به خاطر پسرش حاضر به گناه در کسب و کارش گردد!

البته که فرزند، همسر و فامیل، همه برای ما عزیزند و باید این دوست داشتن نیز به آن ها اعلام شود که ما به آنها علاقه داریم اما به خاطر آنان، حاضر به معصیت خداوند نیستیم و گناه نمی‎کنیم!

بنابراین خانواده مهدوی و مورد رضای امام زمان، خانواده‎ای است که دین و دینداری در آن قوی بوده و اهل آن، به خاطر هیچ‎کس حاضر به گناه کردن نباشند و اینجاست که خداوند این زندگی را شیرین می‎نماید.

ادمه دارد…..


سوره مبارکه تحریم: 6

امالی صدوق: ص 370

سوره مبارکه منافقون: 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *