معاونت فرهنگی تربیتی، اقدام به برپائی دوره ای کرد، با عنوان (کارکردهای قرآن در تبلیغ) که به جرأت میتوان از پُربارترین دوره ها در سالهای اخیر دانست، انتخاب استادی آگاه و توانمند، با ارائه شیوه ای جدید برای تعلیم طلاب محترم، ما را برآن داشت تا با اشاره ای به شیوه نوین درسی ایشان، برای آگاهی بیشتر شما با شخصیت این استاد گرانقدر، مصاحبه ای را ترتیب دهیم. ایشان با تجربه ای که از سال ها تحقیق و پژوهش بدست آورده اند، شیوه های نوینی را برای تبلیغ جمع آوری

کرده اند، که طبق نظر طلاب، چنین شیوه هائی هم جذّاب و هم کاربردی می باشد، ایشان استفاده از قرآن در تبلیغ را به دو صورت عنوان کردند: ۱- فقط قرآن را در تبلیغ استفاده کنیم و پیرامون آن بحث شود؛ که این امر نیازمند این است که ما مسلط به امر تفسیر باشیم. ۲- از روش های تبلیغی قرآن بهره بگیریم، از روش هائی همچون؛ داستان ها، مَثل ها، الگوها، صفات پاکان و ناپاکان و … نکته مهم در کلاس درس ایشان، اختصاص زمان ۱۰ دقیقه، برای صحبت شاگردان بود که به صورت سخنرانی ایراد میشد.
و حال می خوانیم مصاحبه با حجّه الاسلام آقای عدالتـیان؛

۱- استاد، خودتان را برای ما بیشتر معرفی کنید
بنده در سال ۶۴ وارد حوزه علمیه مشهد شدم، ابتدا در مدرسه حاج آقا موسوی نژاد بودم، و درس های رسمی حوزه را در خدمت اساتیدی همچون جناب آقای مروارید، آیۀ الله رضازاده و فلسفی و علماء بزرگ مشهد خواندم، درس خارج را هم ۱۲ سال پای درس آیۀ الله فلسفی نشستم، و مباحث تفسیر و کلام را شاگرد آیۀ الله سیدان بودم، الآن هم که مسئولیت های مختلف؛ تبلیغ، سخنرانی، مؤسسه فرهنگی، تألیف کتاب و به تدریس مشغول هستم.

۲- رمز موفقیت یک طلبه در چیست؟
این سؤال را می شود با بیانات مختلف گفت، اما یک وقت در ذهنم اینطور تبیین کردم که می شود گفت؛ رمز موفقیت یک طلبه در سه کلمه خلاصه می شود، تقوا، تلاش، توسل، اولاً؛ گناه برای یک طلبه خیلی بی توفیقی می آورد، پس تقوا باید باشد، باید طلبه فعال باشد، پُرکار باشد، بخواند، بپرسد، مطالعه کند و در کنار این ها حتماً باید توسل به اهل بیت داشته باشد.

۳- تبلیغ در بین کارهای ضروری یک طلبه چه جایگاهی باید داشته باشد؟
هدف اساسی طلبگی همان تبلیغ است، طلبه به حکم آیه نَفَر (سوره توبه/ آیه ۱۲۲)، که می فرماید:

“باید افرادی باشند که بیایند و فرا بگیرند و بعد بروند و قوم خود را ارشاد کنند.”

هدف اصلی همین است، منتهی چون تبلیغ، مقدماتی لازم دارد باید درس خواند، لذا در سال های اول طلبگی باید بیشتر وقت طلبه به درس و بحث گذاشته شود، بعداز اینکه طلبه یک بنیه علمی متوسط پیدا کرد تبلیغ را شروع کند، شروع از کم باشد و هرچه گذشت آمادگی بیشتر می شود و می تواند تبلیغ را افزایش دهد اما مراقب باشد که از رشد خود غافل نشود!

۴- حضور طلاب در چنین دوره هائی چقدر مؤثر خواهد بود؟
به نظر می رسد این دوره ها برای طلبه خیلی ضروری است، چون کار تبلیغ یک کار تخصصی است، و اگر افراد با سلیقه و فکر خود وارد بشوند، توفیقاتشان خیلی کم می شود، اما در این کلاس ها از تجربیات دیگران و راه کارهای اصولی بهرمند

می شوند، و در تبلیغ موفق خواهند بود چون کاملاً حساب شده و با تجربه به کار تبلیغ می پردازند.

۵- چند کلمه می پرسیم و اولین کلمه ای که به ذهن شما خطور می کند را بیان کنید
تبلیـغ: رسالت انبیاء و مهمترین هدف طلبه.
طلبه: تاجری که با سرمایه سنگین تجارت می کند، که اگر قدر بداند بسیار بسیار سود می برد و اگر غافل باشد بسیار بسیار ضرر می کند!!
کلاس اخلاق: روح زندگی انسان.
مرکز جهانی: فرصتی است برای جهانی کردن تبلیغات دین و گسترش جهانی آن.
آقای مهدوی مهر: (با تعجب؛ نمی شناسم!!!)،
ریاست مرکز جهانی، نمایندگی مشهد: انسان پر مسئولیت و خدوم،

سخن پایانی : طلاب باید تلاششان را بیشتر کنند، خصوصاً طلاب خارجی، مسئولیت طلاب خارجی دوبرابر است! چون باید هم به تبلیغ که اصل برای همه طلاب است، توجه کنند و هم باید به فکر وطن خودشان باشند، و نصیحت من اینست که؛ حتماً به فکر بازگشت به وطن باشند و تلاش کنند تا معارف را به وطنشان انتقال دهند و از وطن خود غافل نشوند.

استاد با تشکر از این مصاحبه. التماس دعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *