برگرفته از سخنان ارزشمند استاد مهدی عدالتیان

در نوبت گذشته به مصادیق مهروزری در خانواده پرداختیم و در ادامه بحث مهرورزی و محبت در خانواده، نکاتی از فرمایشات اهل البیت (صلوات الله علیهم اجمعین) مطرح می‎شود که نشان می‎دهد چقدر محبت در خانواده اثر دارد و چه سرمایه بزرگی در زندگی است!

پیامبر عزیزمان در روایتی می‎فرمایند: « إنَّ خَيرَ نِسائِكُمُ الوَلودُ الوَدودُ »[1]

«بهترين زنان شما، زنان زايا و مهرباناند

«الوَلود» از «وَلَد» یعنی زنی که فرزند زیاد بیاورد و فرزندان خوب تربیت کند.

اینکه خانواده‎ها، فرزندان زیاد داشته باشند و بتوانند هرچه بیشتر دخترها و پسرهای خوب تحویل جامعه دهند، یک ارزش است چون وقتی پدر و مادر از دنیا می‎روند، بهترین دستاوردِ تجارتخانه‎ی دنیا، نسل خوب است چرا که کارهای خیر آنها، پرونده پدر و مادر را باز می‎گذارد و آنها هرچه کار خوب کنند، به حساب پدر و مادر نوشته خواهد شد! البته گاهی موانعی مثل بیماری و مشکلاتی است که این امکان وجود ندارد، اما برای فرد سالمی که بتواند و امکانات و زمینه داشته باشد، هر چه فرزند بیشتر داشته باشد، سرمایه بزرگتری دارد و خدمت بزرگی به جامعه نموده زیرا که افراد خوب، سرمایههای جامعهاند.

«الوَدود» از دوستی و محبت می‎آید یعنی کسی که خیلی بامحبت باشد و به همسر و فرزندانش محبت می‎کند. چنین زنی به فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از زنان خوب است و بلکه بهترین زنان، چنین هستند.

حضرت در جمله دوم می‎فرمایند: « إذا نَظَرَ العَبدُ إلى وَجهِ زَوجِهِ ونَظَرَت إلَيهِ ، نَظَرَ اللّهُ إلَيهِما نَظَرَ رَحمَةٍ ،فَإِذا أخَذَ بِكَفِّها وأخَذَت بِكَفِّهِ ، تَساقَطَت ذُنوبُهُما مِن خِلالِ أصابِعِهِما»[2]

« پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه بنده، به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد،خداوند به آن دو، با نگاه مهرآميز مى‎نگرد ، و هرگاه دست يكديگر را بگيرند، گناهان آن دو، از لاى انگشتانشان فرو مى‎ريزد.»

چقدر محبت در خانواده، سرمایه بزرگی است! و چقدر مهم است که زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان با هم خوب و صمیمی بوده و با اخلاق باشند. صحبت کردن و الفاظی که بکار می برند،

بامحبت باشد.

حضرت می فرمایند حتی نگاه با محبت باشد. هنگامی که مردی به همسر خود نگاه می‎کند یا خانمی به همسر خود نگاه محبت آمیز می‎کند، خداوند به آنان نگاه رحمت و نظر رحمت می‎نماید!

در ادامه می‎فرمایند: «وقتی زن و شوهری با محبت دست هم را بگیرند، از لابه لای انگشتانشان، گناهانشان می‎ریزد»

و این کنایه از این است که اگر با محبت به هم دست ‎دهند و به هم اظهار محبت ‎کنند، همین سبب بخشوده شدن گناهانشان می‎گردد.

حال اگر به جای نگاه با محبت و گرفتن دست یکدیگر، تا با هم روبرو میشوند، شروع به سخنان ناروا، دعوا و ناراحتی و پرخاش کنند، مثلاً اگر آقا فلان چیز را که خانم سفارش کرده نخریده باشد، اخم و ناراحتی پیش بیاید یا آقا همینکه دید غذا آماده نیست، داد و فریاد کند، عکس مسأله خواهد شد. چون پیامبر دوست دارند با محبت به هم، گناهان آن‎ها ریخته و رحمت الهی شامل زندگیها شود اما گاهی در خانوادهای به جای محبت؛ بد زبانی، نیش و کنایه، توهین و … است و انسان بدین صورت زندگی را به کام خود و دیگران تلخ میکند!

خیلی اوقات این ناراحتی‎ها به خاطر امکانات و وسایل زندگی است. غافل از اینکه ما این امکانات را برای راحتی خود می‎خواهیم در حالیکه همین‎ها سبب ناراحتی ما شده نه راحتی!

مثلاً یخچال را برای رفاه بیشتر و آسایش می‎خواستیم، حال که خرید آن مقدور نشده و با هم دعوا می‎کنیم در حالیکه همان مقدار هم که با هم خوب بودیم را از دست داده و با هم بدتر می‎شویم! البته باید امکانات در خدمت ما باشد ولی با ناراحت کردن یکدیگر، انگار ما در خدمت امکانات هستیم. در حالیکه همه امکانات برای راحتی زن و شوهر و فرزندان است، نباید به خاطر آنها با هم دعوا کرد و ناراحتی ایجاد شود!

و پیامبر عزیزمان (صلی الله علیه و آله) به این مسأله مهرورزی بسیار بها می‎دادند. و چه بسیار خداوند مهربان جایزه تعیین فرمود، برای اینکه ما با هم خوب و مهربان و کمک هم باشیم و احوال هم را پرسیده و سخن درد و دل یکدیگر را بشنویم!

اهمیت خوش اخلاقی و محبت و مهرورزی تا آنجاست که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودهاند: «يُؤتى بِالرَّجُلِ مِن اُمَّتي يَومَ القِيامَةِ وما لَهُ مِن حَسَنَةٍ تُرجى لَهُ الجَنَّةُ ، فَيَقولُ الرَّبُّ تَعالى : أدخِلوهُالجَنَّةَ ، فَإِنَّهُ كانَ يَرحَمُ عِيالَهُ »[3]

« در روز رستاخيز، مردى از امّت مرا مى‎آورند، در حالى‎كه هيچ كار نيكى كه به سبب آن، برايش اميدبهشت برود، ندارد؛ امّا خداوند متعال مى‎فرمايد:او را به بهشت ببريد؛ چرا كه به خانواده‎اش مهر مى‎ورزيد.»

مثلاً آن فرد امکاناتی نداشته که بیمارستانی و یا مدرسهای بسازد، گرفتاری کسی را برطرف کند یا قرض الحسنهای به کسی دهد!

آن‎گاه خدای متعال به مأموران قیامت، دستور می‎دهد که: « أدخِلوهُ الجَنَّةَ »

«این آقا را به بهشت ببرید» مأموران که در اعمال او دقت میکنند، متعجب می‎شوند که چرا باید به بهشت برود؟! او که بر فرض نه قرض الحسنه ای داده، نه یتیمی را اطعام کرده، نه ساختمانی برای امور خیریه ساخته و نه …

خداوند می‎فرماید: « أدخِلوهُ الجَنَّةَ ، فَإِنَّهُ كانَ يَرحَمُ عِيالَهُ: او را به بهشت ببرید چون با اهل و عیالش مهربان بوده و به آنها رحم داشته است.»

همینکه در خانه با محبت، خوبی و مهربانی برخورد می‎کرده، همین سبب بهشتی شدن او شده است. پس اولین جایی که می‎توان کمالات خوب را تمرین کرد، خانه و خانواده است.

همانطور که پیامبر عزیزمان فرموده اند: «خَيرُكُم خَيرُكُم لِأَهلِهِ، وأنا خَيرُكُم لِأَهلي»[4]؛

« بهترينِ شما آن كسى است كه براى خانوادهاش بهتر باشد، و من، بهترين شما براى خانوادهام هستم.»

ما که در بیرون و در بین مردم، ما را به صفات بسیار خوب و اخلاق پسندیده می شناسند، همین‎ها را نیز باید در خانه و با اهل منزل نیز بهتر و بیشتر داشته باشیم.

از آن جمله صفات خوب؛ گذشت، تغافل، تواضع، صبور بودن یا احترام به دیگران است. اینکه سخن کسی را قطع نکرده و اجازه دهیم صحبتش کامل گردد و … باید سعی کرد در خانه هم اینچنین بود. اما مثلاً بعضی از آقایان در بیرون، خیلی متواضعاند و همه به حال آنها غبطه می‎خورند اما در منزل برعکس عمل می‎کنند و این نقشه شیطان است که می‎خواهد کارهای خوب ما را خراب کند.

ادامه دارد…


الكافي : ج 5 ص 324 ح 1

كنز العمّال : ج 16 ص 276 ح 44437

كنز العمّال : ج 16 ص 379 ح 44994

كنز العمّال : ج 16 ص 371 ح 44941

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *